Saturday, November 6, 2010

3 Perkara Membahagiakan


Hayati pesanan Al-Ghazali yang menyatakan;

Sebuah rumahtangga hendaklah dibina atas tiga (3) struktur asas:

1) 'Al-Sakinah' (KETENANGAN)
2) 'Al-Mawaddah (KEMESRAAN)
3) 'Al-Tara
hum (TIMBANG RASA)

Asas Pertama:

Ketenangan bermaksud hendaklah suami isteri berpuas hati dengan pasangannya. Mereka seharusnya tidak berminat dengan yang lain. Dalam erti kata lain, pasangan yang sudah bernikah seharusnya saling menyayangi di antara mereka. Tiada istilah orang kedua atau ketiga dalam rumahtangga.

Asas Kedua:

Kemesraan pula membawa pengertian berkongsi segala suka dan duka bersama. Apabila kita menjadi pasangan suami isteri yang sah, segala kegembiraan dan cabaran seharusnya diharungi dan dihadapi bersama. Barulah hidup akan bahagia duniawi dan ukhrawi.

Asas Ketiga:

Timbang Rasa lebih banyak merujuk kepada akhlak yang mulia serta tahu bersyukur atas segala nikmat yang telah dilimpahkan oleh-Nya kepada kita. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Jangan kita terlalu melihat keburukan sesuatu hal, tetapi kita hendaklah mencari dimana hikmah yang tersembunyi disebalik sesuatu kejadian.



Sebuah rumahtangga yang berjaya didirikan di atas 3 struktur ini merupakan keluarga yang paling bahagia, malahan inilah keluarga yang mampu mengatasi segala cabaran hidup. Mereka adalah ibubapa yang bakal melahirkan zuriat yang sihat dan beroleh keberkatan yang berpanjangan.

Harta benda dan kemewahan hidup tidak menjamin kebahagiaan yang dicari-cari. Kadang-kadang hidup di sebuah rumah usang, pasangan lebih mampu mengukir senyuman yang berterusan apabila 'al-sakinah, 'al-mawaddah dan 'al-tarahum menjadi panduan.

Sabda Nabi SAW " Tiga perkara yang membahagiakan: Isteri yang setia, Kenderaan yang senang ditunggani dan kediaman yang selesa.
-Hadith riwayat Sa'ad ibn Abu Waqqas r.a

Harapan dihati semoga aku beroleh rumahtangga yang dilimpahi 'al-sakinah, 'al-mawaddah dan 'al-tarahum... ameen..

Sumber:
Majalah Nur edisi Nov 2010
http://s305.photobucket.com/

No comments:

Post a Comment