Monday, January 3, 2011

~ 1st Day jadi Ustazah ~

Assalamualaikum...

Fuhh, penatnya ari nie... sebenarnya aku dh ngantuk amat nie... rasa cm nak tido terus je tp xpela, aku nak share kat cni dulu pengalaman aku hari nie sbg USTAZAH NADIAH...hehehe...

Ok, setiap hari guru-guru kne masuk kul 7.45 pagi tp hari nie aku dah kena merah dh masa punch kad..hehehe... sbb aku x tau plak kne punch kad, ingat kan guru ganti xpyh kan...then, pas akak aku ckp baru aku perasan kad atas nama aku pon ade gk kat situ...huhuhu... so, hari nie aku punch kad pukul 7.48 pagi.... (buruk rekod dh nie...1st day dh merah =p)

Then, setiap hari isnin akan diadakan perhimpunan dulu... So, aku yg mmg x tau ape2 nie duk je la melepak dlm ofis sbb time nie akak aku dh hilang, xtau pi mana... Aku mmg lost la sbb xtau nak pegi mana plak...nak duk kat perhimpunan mcm segan plak...hehehe... So, aku pon duk je la dlm ofis teman K.Ina (clerk) tgk dier wat keje...huhu...

So, after abis perhimpunan...dengan penuh debaran dan ketaran (betul ke?hehe), aku pon melangkah masuk ke dalam kelas 4 Ihsan yang aku ditugaskan untuk jaga selama 2 minggu nie...huhu... Kelas 4 Ihsan nie aku ngaja time sesi pagi... Biler masuk kelas plak, aku xtau nak bagi salam dulu ker, tgu diorg bg salam ker...kelakar betul time nie...hehehe... last2, aku bg je la salam... time nie byk plak versi bdk2 ni jwb salam... Ade yg jawab "waalaikumussalam ustazah...... (sbb diorg xtau nama aku)", "waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh".....hahaha... aku geleng kepala je la kan tgk gelagat diorg... (^_^)

Kemudian aku pon kenal kan lah diri... Bdk2 zaman skng kan, time aku perkenal diri siap ade yg mintak no.telefon n emel untuk add kat facebook...isk3x.... beza betul ngan zaman kiter dulu...huhuhu... Tapi aku x bagi pon... Aku ckp yang aku akan bagi last day aku kat sekolah nie nti...hehehe... (padahal aku malas nak bg, kantoi la nti anak2 murid dier tau ustazah dier slalu online kat fb...dah la gmbr pon byk org tag...hehe)

1st day kan, ramai ibu bapa datang nak bayar yuran, so aku just amik yuran jer dulu... kalau ikut jadual, masa aku dari kul8-9 jer kat kelas 4 Ihsan, pastu tukar ngaja kelas lain plak... Aku yang jujur lg amanah pada tugas nie dengan senang hati pergi ke next class lepas bunyi loceng... tapi yg peliknyer, ustazah dlm kelas yang aku nak ngaja tue xde gaya nak keluar pon... konfius plak aku... xkan nak tunggu jer luar kela kan?huhu... pastu aku dgn tebal muka pon balik la ke kelas aku semula duk sembang2 ngan anak murid aku.. aku ckp kat diorg, "ustazah hafiah tak keluar lagi, so ustazah tgu dlm kelas nie jer yer"... sampai loceng rehat berbunyi, aku duk dlm kelas tue... Masa rehat aku masuk la bilik guru, rupernyer seminggu pertama nie semua guru just duk dlm kelas masing2 jer untuk uruskan pengurusan kelas seperti amik yuran, lantik organisasi kelas dan sebagainyer...hehehehe... mampos kne perli, rajin benor nak ngaja...hahahaha.... semangat tahun baru la katakan....

So, pas rehat aku masuk semula dalam kelas kot2 ade lg ibu bapa yang nak bayar yuran kan... At the same time, aku bual2 la ngan budak2 sbb buku pon x dapat lagi nak ngaja pon... Last2 aku wat sesi taaruf sorang2 student sampai abis waktu...tue pon x sempat abis...ade lg dalam 10 org tak taaruf and continue esok...hehehe... So, berakhirlah tugas pertama ku bg sesi pagi... belum cerita petang lg nie..... (",)

Sebab azam baru tahun 2011 aku nak rajin puasa sunat isnin dan khamis, so ari nie aku pon rajin la puasa.... masa rehat nie sangat la mengantuk... aku masuk bilik guru, terus rasa nak terlelap... tapi tak leh nak lelap so aku wat2 jer la macam tido sampai masuk waktu.... Debaran nak masuk kelas darjah satu plak petang nie... mmg agak cuak laa...darjah satu kan, aku plak mmg xde experience langsung jaga budak2 nie...huhu...

Pas bunyi loceng, aku pon masuk la kelas... Ade ramai ibu bapa duk tunggu anak2 depa kat luar kelas... Adoi la, lagi aku cuak... dah lax reti nak ajar ape... isk, potong line betul laa... Tapi aku wat steady jer.... Ade ibu bapa yg minta tlg aku ngaja ngaji utk anak2 diorg, kira private la...bukan masa sekolah... So, aku ok jer cz akak aku dh prnah gtau mmg biasa ade parents yang request benda nie... Then, aku tgk anak2 nie semua mcm seronok je dpt dtg sekolah... macam2 ragam ade.... yang nak ke tandas mintak permission, nak keluar minum air kat mak mintak permission, pastu ade yang tetibe bangun datang ke depan pastu tanya aku "ustazah, rehat pukul berapa yer?"huhuu.... sweet la budak2 nie... semuanya suci2 blaka...jujur dlm setiap percakapan... =)

Masa nak balik td, semua dah keluar kelas... aku plak ngah berbual dgn parents yg nak mintak aku tlg ngaja mengaji iqra'... tetibe ade sorang budak nie lari then peluk aku sambil nangis...alahai, terkejut gak aku...tp aku try relax jer, peluk jer budak tue then smbung ckp ngan parents td..hehe... pas dh abis ckp, baru aku tanya bdk tue naper nangis... rupanyer ibu dier terlambat dtg sbb bdk drjah 1 balik awal 5 minit dari yang lain...hehehe.. So, masa ibu dier sampai, dier terus peluk ibu dier... Rupernyer dier takut ibu dier xdtg amik dier... yela, kuar2 kelas cari ibu x jumpa...huhu... macam tue la alkisah aku sebagai ustzah hari nie...hehehe...

Balik td sempat gie pasar malam, beli mihun goreng ngan air bandung cincau je pon...sampai jer kat umah dah azan, terus aku teguk air sampai nak kembung perut...punya la haus... huhuhu... pastu aku mkn mihun dan solat maghrib... pas solat isyak td aku ngadap lappy jap... dan sekarang aku dah nk tido..huhu... see u tomorrow la yer... salam

No comments:

Post a Comment