Monday, January 24, 2011

~ DaPaT SuRaT CinTa ~

Assalamualaikum...

Jiwa seorg guru, walau macam maner nakal sekali pon anak murid itu, tugas mendidik tetap di hati.. Dah nama pon budak, kalau kena caranya yang hyper jadi sopan, yang kurang pandai jadi bijak, yang malas jadi rajin... Tapi kebarangkalian untuk mendapat perubahan seperti itu amatlah sedikit...

Ape yang aku nak share cerita yang berlaku hari ini ialah tentang "ceramah motivasi" free yang aku beri kat murid2 kelas akak aku...huhu... Actually akak aku pegang kelas darjah 5. Before this (tahun lepas), dia pegang kelas darjah 5 gak, tapi kelas first laa... So, budak2 sgt la bagus, x la penat sgt nak mengawal... But, lain dgn tahun nie biler dier kne pegang kelas yang ke-4 instead of 6 classes... Mmg nakal, hyperactive, x reti duduk diam, suka wat bising...nak kata complete la bdk2 kelas tue dgn segala perbuatan x berapa disenangi... Everyday balik umah, ade jer la akak aku meluah perasaan pasal budak2 dier nie...

Nak dijadikan ceritanya, hari nie aku stat masuk kelas diorg utk ajar tajwid... Aku dah la x prepare, so blur la sket x tau nak ajar ape... So, biler masuk kelas aku dah rasa semacam, yer la, macam aku state kat atas td la kan... Biler tegur depa x dengar, hah ape lagi, kuar la suara HALI LINTAR aku....hahaha... Sunyi sepi kelas... Ape lagi, bermula lah sesi "ceramah motivasi" aku...huhu...

Emm, aku jenis x reti & x suka nak marah budak... Aku lebih suka guna pendekatan approach diorang... But, kalau diorg wat x reti gak...dat time aku akan try ignore (means aku akan wat x kisah till diorg rs betul2 serik)hehe...

So, segala macam cerita n experience aku la kuar ms sesi motivasi nie... pasal anak soleh, kisah nabi, sayang ibu bapa, hormnat guru2 dan sebagainyer... Aku bagi ceramah ade dlm 1/2 hour gak la...hahaha... sampai la bunyi loceng rehat... ade budak tue siap request lg nak lagi dgr cerita...hahaha...

> Ustazah cerita la lg...best la ustazah cerita....

> amboi, nak lebih2 plak... ustazah cerita lain kali plak... nanti x jadi sesi motivasi la plak sebab dah basi kamu asyik dgr jer cerita ustazah...

> (^_^)

Petang tue ade plak sorang anak murid aku darjah 1 nie muntah...Elisa namanyer... so, memandangkan aku free masa akhir before balik tue, aku pon boleh la setlekan hal elisa nie and masa bunyi loceng balik, aku tlg hantar elisa ke wakaf tempat ibunyer menunggu... Sedang aku berbual dgn ibu Elisa, dtg plak sorang budak lelaki nie kat aku n ckp nk jumpa aku... So, aku pon say bye to elisa n ibunyer and pegi jumpa dat boy. Aku x cam sgt mukabudak tue tp aku ingat dat boy murid kelas akak aku...

Rupanyer dier dtg jumpa aku nak bagi "surat cinta"hehe... Lepas jer dier bg surat tue, dier terus lari balik... so, x sempat la aku nak tanya byk2 pada budak laki nie...huu... Aku pon terus la buka n baca surat tue.....begini bunyinyer isi surat tue...

From: FITRI 5 AMANAH

To: Ustazah NADIAH

SILA BACA

Assalamualaikum ustazah,

Saya mintak maaf kerana saya tidak berapa memberi tumpuan kepada ajaran ustazah. Saya mintak maaf ya ustazah. Tolong maafkan saya. Balas di bawah (ade arrow kecik dier buat supaya aku balas kat bhgn bawah surat dier)..

huhu, sweetnyer la budak2 nie... Tergelak aku baca surat nie... tingat plak zaman kanak2 rebina aku dulu...hahaha... Em, dlm hati berfikir, hope budak Fitri nie akan berubah betul jadi anak yang soleh dan pelajar pintar... Ameen...



No comments:

Post a Comment